Thursday, August 29, 2013

Panic Attack #1

Assalamualaikum w.b.t...

nama pun panic attack kn???Allahuakbar...penat menenangkan diri...dalam keadaan macam ni...semua rasa tak kena...dalam hati macam ade satu bongkah batu...aihh...banyak pulak mengeluh....tetibe teringat artikel yang baru je bace tadi...

11 Hal yang harus kamu ingat sebelum mengeluh...

1. Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik,fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berbicara sama sekali.

2. Sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu, fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

3. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa, fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

4. Sebelum kamu mengeluh bahwa kamu buruk, fikirkan tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.

5. Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isterimu, fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

6. Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu, fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

7. Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu, fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

8. Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor kerana pembantumu tidak mengerjakan tugasnya, fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

9. Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah menyetir,fikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan

10. Dan disaat kamu penat dan mengeluh tentang pekerjaanmu,fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.

11. Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, ingatlah bahawa tidak ada seorang pun yang tidak berdosa.

ﻓﺒﺄﻱ ﺍﻻﺀ ﺭﺑﻜﻤﺎ ﺗﻜﺬﺑﺎﻥ(Maka nikmat Tuhanmu manakah yang kau dustai ??)

Maka bersyukurlah..Alhamdulillahi Rabbil’alamiin..



Astaghfirullahalazim....tenanglah hati. Ujian ini secebis cuma...the beginning is always the hardest...I'll just have to endure it...moga Allah permudahkan...moga Allah permudahkan...moga Allah permudahkan....


Wednesday, August 28, 2013

Quick Update

Assalamualaikum w.b.t...

SATU

Alhamdulillah, selepas almost one week bertapa di KMC...I think I'm feeling better now...kesan2 sampingan dari treatment tuh..err...x perlu lah di mention...btul??yezzzaaa...hari ni sepatutnye ade appointment dgn dua org Doc...tp x pegi pun....huhu..I'm a healthy person ok??so.. x perlu lah ke sana...lagi pun, hari ni terlibat pulak dengan Kursus 1 Murid 1 Sukan Peringkat Daerah...saya masuk group senamrobik...haihh...bile dapat wat perkara yang kite suke...of course la lupa pada sakit2 yang ada...betul tak...jadi...begitulah...esok sehari lagi berkursus...ilmu n pengalaman yang x dapat dibeli di mana-mana sekali pun...soooo grateful for it!




DUA

Alhamdulillah lagi sekali, selesai sudah mendaftar bagi perjalanan master untuk semester kedua. Thanks to my eldest sis yg tolong dahulukan pembayaran yuran pengajian (da bayar balik pun knnn...huhu). Hurmm...walaupun semester belum bermula, tapi da dapat rasa bahangnya..semester ni akan jadi agak hectic sebab jadual kelas yg....pffttttt...x tau nk describe camne..tengoklah sendiri ye...

Ya...ini bermakna...sy terpaksa travel after school hari Khamis untuk ke kelas...blik semula untuk mengajar pada keesokan harinya...dan travel lagi sekali pada hari Sabtu...bile Mr ES tau tadi pun die da terkujat...x tau la anda2 semua rase macam mane kan...tak mengapalah...usaha selagi terdaya...insya Allah (^_____^)

TIGA

Addicted to AJARI AKU by Anuar Zain n DWIHATI by Yuna n Aizat...haisshhh...ni x tau la mane datang angin dalam hati ade taman pulak tetibe nih...Mr ES sile terasa ok..ni sume angkara kamu!!rase cam addicted sangat kat dua lagu nih..bukan rase lagi da...memang addicted pun...hahaha...rasenye kalo segala mak nenek dalam bilik ni boleh berkata-kata...confirm they all da menjerit mintak tukar lagu lain...ngeeee....



okeylah...itu saje quick update untuk kali ini...mohon maaf segala silap dan salah...oh ye...pada saat entri ini ditulis...Mr ES x sihat...haiihh...hopefully kamu cepat sembuh ye..x senang duduk dibuatnye...syafakallah...be not sad or afraid...surely Allah is with us...till then...(^____^)




Friday, August 23, 2013

Sakitnya...

Assalamualaikum w.b.t...

First time bile dengar org cakap sakit...n menyesal kerana mempamerkan emosi..ouuwwhh...agak tersentak juga rasa di hati. Terdiam...n speechless...mencari di mana kesakitan itu akan muncul andai bahagia yang sedang dirasakan...x pe lah...sy simpan persoalan itu diam2 dlm hati...menanti tafsiran yg sbnar di sebalik kata2 itu..namun...masanye x lama... bila tiba satu saat itu...sy tersenyum sendiri...dalam diam riak wajahnya tergmbar di mata...senyum lagi....begini rupanya....

Ape yg sakit dan menyakitkan when we are overly attached to someone....is it the love...or the fact that the person u love the most is not there yet to be with u...or is it the pain of thinking of him/her that's killing you every single moments when you're far away from each other???

Senyum lagi...lagi....dannnn laaaaaaaaagiiiiiiiiii....

Kamu...ya kamu...

I see your point now...

Cinta tak sakit...

Tapi rindu yang datang bersamanya...pffftttt......


*masih mengingatkan hati untuk teruskan berdoa dan diberi kekuatan menerima sebarang kemungkinan...insya Allah...*

Wednesday, August 21, 2013

Another Lesson Learnt...

Assalamualaikum w.b.t...


hari ini hari ke empat saya bermukim di KMC...n trust me..when u need to survive alone with all these wires clinging to your hands...you can never feel better...well...that's a different story...pagi-pagi hari da kna heart attack...yup...tu cter yg nk cter sbnarnyer...kenape??gara-gara sms dr Bonda yang mengatakan markah trial budak2 belum lagi smpai ke tangan beliau...n I was like...WHATTTTTT?????? dush dush dush...rse nak hantuk kepala kat dinding jap...weeeeeeeeeeeee....maka bermula la sesi texting to all candidates yg blh diminta bantuan...n skali lagi....rase nk hantuk kepala kat dinding...sbb dua-dua phone habis kredit!!!!!! parah tahap tenuk laut berkepala tujuh nih...haiihh...nk cter panjang2...rse sesak kepala...ape pun...these are lessons that I've had learnt about handling the marks...

  1. Make sure ade satu salinan dokumen penting itu dlm email anda. Senang kalau ada kejadian2 yang x di ingini berlaku....anda dah ade back up.
  2. NEVER simply pass the result to any students!!Sebab nanti org ni kate bagi pada org nih...da yg si fulan tu cakap...bagi kat fulan nih....ha...smpai kiamat x jumpe kat mane! (exageration lebih!!!)
  3. ambik mase utk print banyak sket salinan n letak kt tmpt2 berasingan...cntoh??kat meja guru, kat almari...kat umah...kat dalam keta...mane2 tmpat yg selamat tp mudah utk di access dlm masa2 kritikal....

Haihh...mungkin ramai yg da lalui pengalaman nih...but for me...this is it...ape pun...bg yg x mengalami lgi...sile la jgn wat keje x btul yer...sistematik itu perlu (ohh...diri sendiri sile terasa...)


sekian...


Tuesday, August 20, 2013

Dia Yang Ku Kenal

Assalamualaikum w.b.t...

Dia yang ku kenal
di laman maya tanpa sua
siapa sangka terpahat di atma

Dia yang ku kenal
biarpun tidak lama
seakan berkurun bertaut di jiwa

Dia yang ku kenal
melakar pantas tuju dan hala
semoga Tuhan mudahkan cara

Dia yang ku kenal
biar banyak perlu dibicara
moga selamat membina bahagia

Dia yang ku kenal
.
.
.
.
.
.
.

"Ya Allah, seandainya telah kau catatkan dia milikku, tercipta untukku, 
satukanlah hatinya dengan hatiku dalam ikatan yang Kau redhai dan berkati,
bukakanlah seluas-luasnya dan sepantasnya jalan untuk kami bersama,
dan setelah itu ya Allah, 
Kau pereratkanlah ikatan hati-hati kami dan keluarga-keluarga kami, 
berikanlah kami kekuatan untuk menempuh segala cabaran dan dugaan yang mendatang,
tabahkan hati kami dalam mempertahankan ikatan ini,
dan gagahkan kami dalam perjuangan mencari cinta Mu..."


Friday, August 16, 2013

Engineer of the nation??

Assalamualaikum w.b.t...

uhuk...uhuk....berhabuk sungguh blog ni....maaf la...atas faktor kesibukan dan kekurangan stok kerajinan...blog ini kembali bersawang...pfftttt....maaf (berjuta kali)



Alhamdulillah..pada 1 Julai 2013...akhirnya saya telah memulakan langkah baru sebagai engineer of the nation. Hoooyaiii...bunyi gempak jeh kan...yes..I'm officially a che'gu now...

selari dengan tajuk entri kali ni...this is something that I would like to share with all of you...


nak jadi engineer of the nation....tgk la berapa banyak pekerjaan yg sebenarnye sedang digalas oleh che'gu2 zaman sekarang...n yet...people keep complaining  about this one sacred n noblest job...

and this one piece...(credit to fb) betul2 depict what really happens nowadays...

LUAHAN HATI PARA PENDIDIK KHAS UTK IBUBAPA..
Kepada : Ibu Bapa

Ke hadapan Tuan/Puan,

Kami telah mendapat banyak aduan di dalam menyuarat PIBG tentang bagaimana kami mendidik anak tuan/puan. Terlebih dahulu kami memohon maaf atas pemasalahan yang timbul. Walaubagaimanapun, kami sebagai guru mempunyai batas-batas kuasa yang kami akan suluhkan kepada tuan/puan.

Kami bukan ibu bapa. Kami adalah ahli akademik. Kami mempunyai set tanggungjawab, dan didikan peribadi bukanlah sebahagian dari tanggungjawab kami. Kami bertanggungjawab menunjukkan peribadi elok sebagai contoh, tapi tugas mengajar adab merupakan tanggungjawab tuan/puan. Bagaimana perangai mereka di rumah, jika menjadi kurang ajar, sama sekali bukan salah kami.

Terkadang kami terkejut ketika melihat tingkah laku anak anda ketika hadir mengambil kad repot. Anak tuan/puan yang hyperaktif di sekolah sungguh senyap di depan tuan/puan. Adakah tuan kenal anak tuan sebetulnya? Tahukah tuan/puan anak puan yang hadir ke sekolah bukanlah anak tuan/puan yang tuan/puan kenali di rumah?

Dan apabila hukuman dijalankan, apakah hak tuan/puan untuk mengatakan "saya kenal anak saya. dia bukan macam tu." di hadapan kami? Anda tiada di sekolah, dan anda sebenarnya tidak mengenal anak sendiri. Anak anda selesa di sekolah bersama kawan-kawan sehingga berasa selesa untuk berbuat salah dan kami hukumkan. Nampak benar dia tak berasa selesa untuk membuat salah di depan anda kerana tuan/puan mungkin sekali bukan spesis manusia membina, tapi menjatuhkan.

Peraturan sekolah diciptakan bersebab. Dan sebetulnya, memang hukuman diciptakan untuk menyakitkan, memalukan, dan menyusahkan.

Adalah tanggungjawab ibu bapa untuk mengajar sakit yang tidak seberapa itu adalah lumrah dunia, malu itu seharusnya bertempat, dan yang menyusahkan itu selalunya benda yang perlukan usaha. Atau benda-benda yang sewaktu dengannya. Itu tanggungjawab anda, jangan lepaskan itu semua pada kami. Adakah benda asas seperti ini pun perlu kami ajari?

Kami di sekolah sebagai HANYA GURU. Tapi hakikatnya, kami tahu terlampau banyak mengenai keluarga murid. Jika tuan/puan sangkakan apa yang berlaku di rumah hanya tinggal di rumah, tuan/puan silap. Kami guru yang terdidik, melihat pada pelakuan, banyak benda yang kami tahu. Itu tidak termasuk apa yang diberitahu.

Anak-anak tuan/puan akan cuba untuk menjadi apa yang mereka tidak boleh jadi di depan tuan/puan. Tuan/puan merupakan kuasa autoriti terbesar buat mereka. Jadi apa yang mereka buat di sekolah adalah cermin untuk apa yang berlaku/tidak berlaku di rumah.

Jika anda mahukan kami mendidik dengan sepatutnya, kami perlu kuasa autoriti yang lebih besar. Kalau kerana hanya satu garisan dari sebatan rotan menyebabkan kami dipenjarakan, ketahuilah oleh tuan/puan yang kami sebenarnya langsung tak mahu bersangkut paut dengan kehidupan anak tuan/puan, apatah lagi isu rumah tangga tuan/puan.

Hanya kerana anak tuan tak pernah mengadu mereka terbuat kesilapan, jangan menyangka anak tuan/puan sangat baik. Anak yang bijak/pandai selalu eksperimen dan selalu berbuat silap, dan mereka tidak mahu imej buruk atau keburukan mereka sampai kepada tuan/puan jadi mereka berahsia. Adalah terpulang kepada ibu bapa sama ada anak mereka berahsia atau tidak.

Nasihat kami untuk tuan/puan :

Setiap anak melaku kesilapan. Jangan berdiri lantang untuk mereka dengan melampau. Mereka harus diajar erti tanggungjawab, dan bertanggungjawab bagi setiap tingkah laku. Kami tak perlukan anda untuk berdiri bagi pihak anak anda hanya kerana anak anda menumbuk seorang kanak-kanak lain. Itu sebahagian dari proses pemantapan fizikan dan mental. Menyekat pengalaman bermaksud anda menyekat kebolehan otak anak anda berkembang.

Mendidik kanak-kanak itu tidak susah. Tapi yang menyusahkan selalunya ibu bapa. Kerana mereka selalu ingin menyelesaikan masalah anak-anak bagi pihak mereka, menolak hak mereka mempunyai autoriti yang sepatutnya. Akhirnya mereka cuma boneka yang diberi skrip. Mereka bukan lagi makhluk tuhan yang diberi kehidupan.

Kami tahu apa beza seorang murid tingkatan tiga mampu buat dan seorang pelajar jurusan kejuruteraan mampu buat. Jangan buat kerja sekolah mereka untuk mereka. Mereka perlu berbuat silap untuk belajar. Jika anda menjadikan mereka sedemikian bodoh, jangan salahkan kami semasa datang ambil kad repot.

Jika seorang pelajar dihantar kepada kami kerana kesalahan tingkah laku, kami tidak akan menghukum mereka serta merta. Kami akan memberi masa mereka bersendiri memikirkan apa yang baru mereka lakukan, dan memberi respon bergantung pada respon mereka setelah mereka lebih tenang dan setelah mereka mempunyai masa berfikir. Mungkin tuan/puan juga boleh cuba cara yang sama. Mungkin tuan/puan sendiri lupa zaman tuan/puan kanak-kanak kerana tuan/puan kini sudah dewasa, betapa gementarnya kanak-kanak yang berbuat silap.

Ekonomi yang teruk masa kini menyebabkan ramai ibu bapa bekerja lewat masa dan mempunyai masa yang sedikit untuk memahami atau bersama anak mereka. Menyangka anda boleh menebus kesalahan dengan berdiri bagi pihak mereka di depan guru adalah tindakan yang salah.

Jika anda mahukan proses pendidikan ini bersifat dua-hala, bersikap adillah dengan kami.

Atau jika tidak, abaikan sahaja kewujudan kami dalam proses pemanusiaan. Kerana kami sendiri mempunyai hal sendiri untuk dijaga dari menjaga anak orang.

Yang Benar,
Guru.""



SENTAP kah???tepuk dada...tanya lah iman (^___^)

Cerita Master

Assalamualaikum w.b.t...

tiada apa yang menarik untuk dikongsikan kala ini...sekadar berkongsi sedikit pengalaman bergelar pelajar pasca siswazah yang baru saja mendaftar pada minggu lepas...jelas, menyambung pengajian ke peringkat sarjana ini menuntut pengorbanan, tekad, keazaman dan kesabaran yang berlipat kali ganda....saya akui, ada detik dan ketikanya saya merasakan bahawa diri ini terlalu kerdil jika dibandingkan dengan rakan-rakan lain yang rata-ratanya sudah bekerja dan nampak jauh lebih matang berbanding saya yang masih kekal dengan imej budak sekolah...Alhamdulillah, setiap kali perasaan untuk berundur itu datang, Allah menunjukkan jalan, mempermudahkan kesulitan saya...betapa saya bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah....





sebenarnya post ini sudah lama ditulis tanpa disiarkan...recently, result exam sudah pun diketahui...Alhamdulillah...bersyukur yang tidak terhingga sebab result yang diperolehi melebihi jangkaan...terima kasih untuk semua yang telah banyak memberi sokongan dari pelbagai aspek....keep praying for me ya (^___^)