Wednesday, November 20, 2013

Kembali.

Assalamualaikum w.b.t...

            Agak lama menyepikan diri lantaran dihambat tugasan yang tak pernah berpenghujung. Bebanan tugas yang tak pernah surut, malah semakin membukit saban hari kadangkala membuat kita semakin leka hingga terlupa dengan tugas, tanggungjawab dan amanah yang lebih utama, iaitu sebagai hamba Nya. Astaghfirullahal'aziim.Sungguh hati saya begitu terusik tatkala membaca dan menonton klip video Allahyarham Ahmad Ammar. Seawal usia 20 tahun, beliau telah begitu banyak menyumbang kepada agama. Saat itu, hati saya menjadi luluh. Terdetik di hati, sejauh manakah sumbangan saya terhadap agama dan anak bangsa? Adakah dengan menjadi seorang guru di sekolah itu sudah cukup untuk menjadi bekalan saya di akhirat nanti? Terkenang kembali masa-masa yang saya habiskan bersama para pelajar...adakah mereka benar-benar mempelajari sesuatu yang baik dan berfaedah, yang menyumbang kepada aspek pembangunan rohani mereka? Atau mungkinkah sebenarnya, saya sekadar mengisi dan mengenyangkan nafsu mereka yang dahagakan hiburan?Masya Allah...di mana letaknya kredibiliti dan amanah yang saya galas ini??

           Kembali. Ya, saya ingin kembali. Saya ingin kembali, sebelum benar-benar kembali kepada Nya. Kembali kepada landasan yang sepatutnya dari dulu saya pertahankan dan perjuangkan. Nyatanya untuk kembali itu menuntut seribu satu pengorbanan...dan istiqamah itu tidak semudah menyebutnya. Namun saya tetap mahu kembali. Entri ini bukan lah bertujuan mendabik dada kerana ingin berubah, tetapi sekadar mengajak kalian yang mungkin, MUNGKIN berada dalam situasi yang sama seperti saya untuk kembali berintrospeksi. Muhasabah diri demi sebuah tanggungjawab dan amanah Nya. Segalanya tidak mudah...namun tidak mustahil. Allahurabbi.

Source: http://asrarfilqalbi.blogspot.com/2013/03/jika-tidak-mampu-menjadi-baik.html







No comments:

Post a Comment